ریتم آهنگ

تم موسیقی

تم موسیقی

هر موسیقی دارای یک تم و حالتی عاطفی است که از نظر فیولوژیکی روی شنونده با هر سابقه عاطفی و ویژگی ذهنی تاثیر ثابتی می گذارد. اما گاهی پیش می آید که قطعه ای در موسیقی موجب اندوه عمیق یک فرد می شود در حالی که همان قطعه در فرد دیگر تاثیر زیادی ندارد. دلیل این موضوع، فیلتر جذب ذهنی متفاوت در شنونده هاست. دکتر علی زاده محمدی، موسس موسیقی درمانی ایران، در کتاب «کاربردهای موسیقی درمانی» تم های موسیقی را به هفت دسته زیر تقسیم کرده است :
طبقه بندی عاطفی تم های موسیقی :

تم های موسیقی با توجه به حالت های مختلف روان شناختی عبارتند از :

  • 1. تم آرام بخش
  • 2. تم نیرو بخش
  • 3. تم شیدایی
  • 4. تم فرح بخش
  • 5. تم حزین
  • 6. تم هیجانی (هیستریکال)
  • 7. تم خواب آور

تم آرام بخش :

ملایم و یکنواخت است و حالت عاطفی خاصی ندارد به عبارت دیگر باعث شور و هیجان یا در خود فرو رفتن فرد نمی شود. ریتم آرام در ملودی موسیقی آرام بخش، سرعت و فشار افکار، هیجانات و خستگی را کاهش می دهد. از قطعات آرام بخش موسیقی کلاسیک می توان به «ایر» اثر باخ و کنسرتو برای فلوت و هارپ اثر موتزارت و نمونه های پاپ مانند پیانوی ریچارد کلایدرمن اشاره کرد.

تم نیرو بخش :

این تم دارای ریتم بسیار پر قدرتی است و ملودی آن محرک و ایجادکننده احساس مثبت و مطبوع است. به عبارتی دیگر گوش دادن به این ریتم باعث تغییر حالت روانی و تبدیل بی حوصلگی و بی حالی به احساس توانایی و خوشی البته به دور از هیجان می شود. «سمفونی شماره 5» بتهوون و «آواز پرنده» کنی جی نمونه هایی از این تم می باشند.

تم شیدایی

شیدایی به معنی حالت عاشق پیشگی گردشی و نوعی حالت روحی بین اندوه و شادی (و همچنین سرخوشی بیش از حد) است؛ گردشی بین نشاط و اندوه که حالتی شیداگونه ایجاد می کند. بیشتر ترانه های ایرانی دارای این احساس هستند مانند «بهار دلنشین» از روح ا... خالقی.

تم حزین

لحن تم حزین، غم انگیز است و به شنونده حس افسردگی و غم می دهد. گوش دادن پی در پی به این موسیقی به دلیل کاهش ترشح واسطه های شیمیایی در مغز باعث انباشته شدن غم و اندوه، ناامیدی، افسردگی و بدبینی می شود. نمونه تم حزین، موسیقی کلاسیک «مارش عزا» و «سمفونی شماره 3» بتهوون می باشد.

تم هیجانی (هیستریکال)

در این تم ملودی های ریتمیک، باعث ایجاد هیجان و میل به خودنمایی حسی و حرکات موزون می شود. این تم به تخلیه هیجانات جوانان کمک می کند.

تم فرح بخش (نشاط آور، ملایم)

حالت نشاط ایجاد می کند که به دور از هیجانات هیستریکال است. به عبارتی دیگر موجب تحرکی آمیخته با ثبات و آرامش می شود و برای تمرکز نیز مناسب هستند. دریاچه قو اثر چایکوفسکی نمونه ای از این تم می باشد.

تم خواب آور

ریتم در این تم، سنگین و ملودی آن آرام است و گوش دادن به آن باعث تسخیر ذهن و آرامش بدن می شود. از این نوع موسیقی بیشتر در مدیتیشن و خواب مغناطیسی استفاده می شود. برای نمونه می توان به آثار جیم اولیور اشاره کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”